Sensommerudflugt 2017

Lørdag den 26. august 2017 kl. 9.00 – 18.00.

Sensommerudflugt: Midtjyllands højhed med den genfundne jernbanebro, Jelling, Ravningbroen og Fredericia.

Busturens første stop er besigtigelse af den genfundne jernbanebro over Gudenåen ved Vestbirk som del af Horsens-Silkeborg jernbanen. En formidabel stålkonstruktion!

Vi søger derefter de midtjyske højder og ådale til Jelling. Her er det muligt at vælge og opsøge runestenene, gravhøjene, kirken, museet og skibssætning, og vi skal spise vores medbragte mad.

Næste stop er Ravningebroen ved Vejle å nær Vingsted. Et smukt sted med besigtigelse af resterne fra en 800 meter lang egetræsbro fra Vikingetiden.

Turen endemål er Fredericia med den store historie som anlagt fæstningsby fra 1650. Sidenhen fristad for fremmede trossamfund, fx jøder og huguenotter (reformerte) og hjemsted for fallenter. Vi skal besigtige voldene og høre historien fra 6. juli 1849. Men ellers søger vi indsigt i byens egenartede byplan set fra bussen med enkelte ophold undervejs. Ved kanalhavnen med udsigt til Fyn indtages eftermiddagskaffen med brød til.

Turen starter kl. 9.00 fra bibliotekets parkeringsplads. Max 50 deltagere.

Pris kr. 200 dækker bustur, adgang til besøgssteder, rundvisning og eftermiddagskaffe med brød.

Medbring madpakke. Øl og vand kan købes.

Rul ned for at se billederne fra Sensommerudflugten:

Den genfundne bro ved Vestbirk. Jelling - runesten og kirke. Ravningbroen fra vikingetiden.

Fredericia - skanserne. Fredericia Den reformerte Kirke.

Tryk på billederne for at se dem større

Den genfundne bro ved Vestbirk.

Jelling - runesten og kirke.

Ravningbroen fra vikingetiden.

Fredericia - skanserne.

Fredericia Den reformerte Kirke.